The Impact of Commercial Television on Turnout and Public Policy: Evidence from Norwegian Local Politics
Lenke til artikkel:
Forfattere:
Ellingsen, Sebastian, Øystein M. Hernæs
År:
2018
Referanse:
vol 159, 1-15Sammendrag
Artikkelen undersøker virkningen av tilgang til kommersielle tv-kanaler på valgdeltakelse og lokalpolitikk. Ved å utnytte geografisk variasjon i utbyggingen av lokale kabel-tvnettverk, som videresendte satelittsignaler fra kommersielle kanaler, etter liberaliseringen av det norske tv-markedet på begynnelsen av 1980-tallet, viser artikkelen at høyere kabel-tvdekning førte til redusert valgdeltakelse i lokalvalg på 80- og 90-tallet. Analyser av lokalvalgundersøkelser tyder på at personer med tilgang til kabel-tvnettverk i mindre grad ble eksponert for politisk informasjon på tv. Dette gjaldt særlig personer med lav utdanning, som var en gruppe som i stor grad benyttet seg av det nye kanaltilbudet.
Nøkkelord:
Media, Voting, Inequality, Local government, Public Economics
JEL:
D70, H72, L82