Resultatforskjeller i norsk skole
Prosjektnr | 1171 |
---|
Prosjektansvarlig | Oddbjørn Raaum |
---|
Oppdragsgiver | Norges forskningsråd |
---|
Oppdragsgivers prosjektnr. | |
---|
Prosjektdeltakere | |
---|
Prosjektperiode | 2005 - 2007 (avsluttet) |
---|
Prosjektbeskrivelse
Prosjektet studerer variasjonen i kunnskapsnivå blant norske skoleungdommer, målt ved karakterer og resultater på nasjonale prøver. Hovedutfordringen er å skille mellom resultatforskjeller som kan tilskrives sosial bakgrunn og forskjeller som skyldes skolens bidrag til læringsutbytte. Segregering og resultater i offentlige skoler og frittstående skoler skal studeres parallelt. Prosjektet vil kartlegge i hvilken utstrekning læringsutbyttet kan forklares ved mengde og kvalitet på lærerressurser. Samtidig vil vi søke å skille mellom ulike forklaringer på hvorfor barn av foreldre med lang utdanning og god økonomi oppnår bedre karakterer enn skolekamerater fra familier med lavere inntekt og utdanningsnivå. Blant hypotesene vi vil teste er om lav familieinntekt under oppveksten har kausale effekter på barnas deltakelse i høyere utdanning, hvor i utdanningskarrieren eventuelle effekter er sterkest og om betydningen av foreldrenes inntekt har endret seg over tid.
Prosjektet vil kartlegge omfanget av og spesielt fremveksten av nye, frittstående skoler. Hvor og hvordan skjer etableringene? Hvilke økonomiske incentiver er eksisterende og potensielle friskoler stilt overfor? Hvilke elevgrupper rekrutteres til de frittstående skolene? Hvordan er lærerrekrutteringen til de frittstående skolene? Skiller læringsbyttet elevene får fra det som skapes i offentlige skoler?
Datagrunnlaget vil være avgangskullene i norsk grunnskole, 2001-2005. Karakterdata og resultater fra nasjonale prøver på individnivå vil bli koblet sammen med familieinformasjon og skoletilhørighet. Informasjon om skoleressurser på skole- og kommunenivå vil bli hentet fra KOSTRA, GSI og diverse administrative registre. Studien av familieinntekt og utdanning vil også bygge på registerdata for eldre kohorter.
Prosjektet er et samarbeid mellom Frischsenteret, Statistisk sentralbyrå og SNF/NHH i Bergen.
Publikasjoner
Vitenskapelige tidsskrift
Andre tidsskrift
Memorandum
Serien publiseres av Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo, i samarbeid med Frischsenteret. Listen under omfatter kun memoranda tilknyttet prosjekter på Frischsenteret. En komplett oversikt over memoranda finnes på http://urn.nb.no/URN:NBN:no-7118
Andre skrifter
Forfatter(e): | Tittel: | År: | Referanse: | Lenke: |
---|
Hægeland, T., Kirkebøen, L.J., Raaum, O. og K.G. Salvanes | Why Children of College Graduates Outperform their Schoolmates: A Study of Cousins and Adoptees | 2010 | IZA Discussion Paper no. 5369 | [PDF] |
Hægeland, T., O. Raaum og K.G. Salvanes | Pupil Achievement, School Resources and Family Background | 2005 | IZA Discussion Paper 1459 | [PDF] |
Hægeland, T., Raaum, O. og K.G. Salvanes | Pupil achievement, school resources and family background | 2004 | Discussion paper no 397, SSB | [PDF] |